diumenge, 16 de novembre del 2014

III Jornades de Teatre i Educació als Museus


“És evident que res d’allò relacionat amb  l’art és evident”  Teodoro Adorno

Per començar voldríem donar les gràcies a tots els assistents a les  III Jornades de Teatre i Educació als Museus. De manera molt especial a tota la Comunitat Educativa (professorat, alumnat, familiars i altres professionals, etc.) que heu fet possible amb la vostra presència  i energia visibilitzar la importància de l’art en l’educació. Més en concret com “L’educació social i emocional per mitjà de l’art”,  contribueix al desenvolupament de persones crítiques, solidaries i amb sentit ètic i estètic.


Com sabeu “L’educació social i emocional per mitjà de l’art”,  tema de les III Jornades de Teatre i Educació als Museus,  que hem celebrat aquest divendres i dissabte al MuVIM de València, estaven dedicades a mostrar les investigacions, comunicacions i tallers de projectes educatius relacionats amb les arts,  que s’apliquen en l’actualitat en centres educatius i de formació.

Hem tingut l’oportunitat de comptar amb conferenciants com ara Mariola Ponce que ens va explicar com han realitzat en espais molt diversos, des de museus fins a centres educatius, diferents activitats sobre “Lienzos de Luz, El Arte de Actuar en la Sombra”. A més varem tindre la possibilitat de pràcticar algunes de les màgiques activitats que podem realitzar als seus tallers. També hem comptat amb la presència de Tomás Motos que ens ha apropat al tema d’investigació que porta actualment entre mans:  “l’Impacte de l’experiència artística en el desenvolupament social i emocional dels joves”.



Broadcast live streaming video on Ustream



Tot seguit, varem comptar amb la participació de Teatro Playback Inestable, es tracta d’una modalitat de teatre informal, improvisat i sense text en què els espectadors relaten experiències, records, desitjos, somnis o fantasies, i immediatament els veuen representats per un grup d'actors i un músic. Aquest tipus d’espectacle pretén no només la diversió sinó fonamentalment la creació de comunitat, l'alliberament de tensions i provoca que l'espectador es qüestione la seua identitat i el paper que juga en el seu entorn social proper. Una de les funcions dels museus precisament és aquesta, la de provocar en els visitants la necessitat de dialogar amb els objectes artístics exposats i generar noves preguntes sobre la nostra identitat personal i social.

Per altra banda, també volem agrair a les diferents institucions i col·laboradors, que han participat per a que aquestes III Jornades eixiren cap endavant: al MuVIM que ens acollit i recolzat, així com a Paula Salinas de l’ Escalante, centre teatral: una experiència de formació d’espectadors. A més a més, als comunicadors en format petxakutxa* pel treball tan il·lusionant que porten a cap i per mostrar-lo. Al CEFIRE , que te com a objectiu la innovació educativa amb tota mena de recursos i al Postgrau de teatre en l'educació, que s'encarrega de la formació permanent de la figura de l’artista-pedagoc.



I per últim, hem contat amb uns convidats que són el futur de les arts en l’educació: l’alumant de Teatre al Batxiller Artístic de l’IES Tirant lo Blanc de Torrent (València) amb el seu professor i director Xavi Villaplana. Ells ens han oferit l’ Espectacle de cloenda i reflexió: FAHRENHEiT  451 (Democràpolis)”  



Volem recordar que aquestes III Jornades són el fruit d’un treball col·lectiu de molta gent: Rafa Palomares,  Domingo Ferrandis  i Ximo Micó pels seus tallers d’acullida als assistents. A Lucia Arce, Ana Caja, Dianne Stronks, Anna Gascó, Nieves Cervera, Pilar Ortega i Alex Guitierez, pel seu treball i energia.


Per a tots els que les heu demanat, en fer click, trobareu les fotos de les III Jornades de Teatre i Educació als Museus. “L’educació social i emocional per mitjà de l’art”” .