“És evident que res d’allò relacionat amb l’art és evident” Teodoro Adorno
Per començar voldríem donar les gràcies a tots els assistents
a les III
Jornades de Teatre i Educació als Museus. De manera molt especial a tota la
Comunitat Educativa (professorat, alumnat, familiars i altres professionals, etc.)
que heu fet possible amb la vostra presència i energia visibilitzar la importància de l’art
en l’educació. Més en concret com “L’educació social i emocional per mitjà de
l’art”, contribueix al desenvolupament
de persones crítiques, solidaries i amb sentit ètic i estètic.
Com sabeu “L’educació social i emocional per mitjà de
l’art”, tema de les III Jornades de
Teatre i Educació als Museus, que hem
celebrat aquest divendres i dissabte al MuVIM de València, estaven dedicades a mostrar
les investigacions, comunicacions i tallers de projectes educatius relacionats
amb les arts, que s’apliquen en l’actualitat
en centres educatius i de formació.
Hem tingut l’oportunitat
de comptar amb conferenciants com ara Mariola
Ponce que ens va explicar com han realitzat en espais molt diversos,
des de museus fins a centres educatius, diferents activitats sobre “Lienzos de Luz, El Arte de Actuar en la
Sombra”. A més varem tindre la possibilitat de pràcticar algunes de les màgiques
activitats que podem realitzar als seus tallers. També hem comptat amb la
presència de Tomás Motos que ens ha apropat al tema d’investigació que porta actualment entre mans: “l’Impacte de l’experiència artística en el
desenvolupament social i emocional dels joves”.
Broadcast live streaming video on Ustream
Tot seguit, varem
comptar amb la participació de Teatro Playback Inestable,
es tracta d’una modalitat de teatre
informal, improvisat i sense text en què els espectadors relaten experiències,
records, desitjos, somnis o fantasies, i immediatament els veuen representats
per un grup d'actors i un músic. Aquest tipus d’espectacle pretén no només la
diversió sinó fonamentalment la creació de comunitat, l'alliberament de
tensions i provoca que l'espectador es qüestione la seua identitat i el paper
que juga en el seu entorn social proper. Una de les funcions dels
museus precisament és aquesta, la de provocar en els visitants la necessitat de
dialogar amb els objectes artístics exposats i generar noves preguntes sobre la
nostra identitat personal i social.
Per altra banda, també volem agrair a les diferents
institucions i col·laboradors, que han participat per a que aquestes III
Jornades eixiren cap endavant: al MuVIM que ens acollit
i recolzat, així com a Paula
Salinas de l’ Escalante, centre teatral: una experiència de formació
d’espectadors. A més a més, als comunicadors en format
petxakutxa* pel treball tan il·lusionant que
porten a cap i per mostrar-lo. Al CEFIRE , que te com a
objectiu la innovació educativa amb tota mena de recursos i al Postgrau de teatre en
l'educació, que s'encarrega de la formació permanent de la figura de
l’artista-pedagoc.
I per últim, hem contat amb uns convidats que són el
futur de les arts en l’educació: l’alumant de Teatre al Batxiller Artístic de l’IES Tirant lo Blanc
de Torrent (València) amb el seu professor i director Xavi Villaplana. Ells ens han oferit l’ Espectacle
de cloenda i reflexió: “FAHRENHEiT 451 (Democràpolis)”
Volem recordar que aquestes III Jornades són el fruit
d’un treball col·lectiu de molta gent: Rafa Palomares, Domingo Ferrandis i Ximo Micó pels seus tallers d’acullida als
assistents. A Lucia Arce, Ana Caja, Dianne Stronks, Anna Gascó, Nieves Cervera,
Pilar Ortega i Alex Guitierez, pel seu treball i energia.
Per a tots els que les heu demanat, en fer click, trobareu
les fotos de les “III Jornades de Teatre i Educació als Museus. “L’educació social i emocional per mitjà de l’art””
.
*Anna
Gascón; Blanca
Amorós, Juan
Jesús Yelo, Inma
Losa; Sonia Casquete; Antoni
Navarro; Ximo
Micó, Gilberto
Scaramuzzo
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada